Referater fra Landsbestyrelsens aktiviteter

Foredrag af Finn Sylvest

Af 621306/64 Landsformand Hans Peter Bach

Under overskriften” Min vej til Skipper på den lille færge i Slotssøen i Hillerød” holdt Finn Sylvest et fantastisk godt og morsomt foredrag om sit snart 80-årige liv.

Det var imponerende og ærligt fortalt. Om en utrolig fattig barndom med skiftende fædre. I sin fritid havde han et job som caddie på Rungsted golfbane, som var en af de 6 golfbaner, der var i Danmark dengang. Da var det dyrt at spille golf, og her kom udelukkende rige mennesker, som gerne betalte godt for en god caddie.

Han var blandt andet caddie for Skibsreder Lauritsen fra rederiet J.Lauritsen. Finn havde altid sagt, at han ville være Sømand eller Pilot. Med sit gode kendskab til Skibsreder Lauritsen blev det derfor søen der vandt. Han var blevet lovet en tur som skibsdreng på et at Lauritsens nyere skibe. Det blev dog til en tur på den ældste, et gammelt dampskib.

Efter en tur på 6 måneder hvor han havde været søsyg de 5 af månederne, bevirkede det at nu skulle det være Pilot, ikke sømand.

Finn Sylvest

Som 19.årig søgte han ind til Flyvevåbnet som konstabel og blev året efter optaget som Pilot aspirant sammen med 21 andre. Starten var på Flyvestation Avnø, hvor de lærte af flyve propelfly.

Herefter gik turen til Canada, hvor de skulle lære at flyve Jet fly. Nu var de 14 tilbage.

Kom tilbage til Danmark, nu var de kun 4. Startede i Skrydstrup med at flyve F84 Thunderjet, de fandtes ikke med dobbelt kabine, så indlæringen forgik ved at de kørte rundt på start og landingsbaner, hvor instruktøren stod på en stige på vingen og fortalte og viste, hvad de skulle gøre, når de nu kom op.

Dengang havde det danske flyvevåben 148 fly og 148 piloter, på Finns spørgsmål til sin instruktør, hvad vil der ske hvis noget går galt, var svaret ja, så har vi kun 147 fly og 147 piloter.

Når man lige har lært at flyve i Canada over store arealer, er det svært at flyve i Danmark. Med ca. 1000 km/t skal man dreje hele tiden

Efter 12 år i Flyvevåbnet, det meste af tiden som instruktør, besluttede han sig for at søge over i Civil flyvning. Det blev Sterling Airways han kom til, det var jo dengang Pastor Krogager ejede det.

Her havde han mange pragtfulde år med utrolig spændende opgaver. I modsætning til Conair fra Spis, der kun fløj passagerer til og fra Feriedistationer, så fløj Sterling en masse special flyvninger til mange spændende steder. Nogle gange var de væk i lang tid. Men visse steder havde de også tilladelse til at tage deres ægtefælder med.

Som Finn fortalte, 3 måneder i Burma, to piloter og seks stewardesser er jo ikke det værste man kan blive udsat for.

På en tur rundt i Østen fra Burma med en række VIP gæster, kom de til et sted, hvor disse gæster havde inviteret forretningsforbindelser til en reception. Hvad de ikke vidste var at hotellets personale strejkede. Så Finn kunne her vise et billede, hvor han og et par stewardesser stod i køkkenet og lavede mad til receptionen.

Efter en del sjove og interessante fortællinger om hans tid hos Sterling, Stod der ”Fattig igen” på hans næste overhead.

Præsten havde solgt til Spies, så Sterling blev solgt til anden side.

Han havde netop købt aktier i Sterling, hvorefter de to dage senere gik fallit, så vi fik tilbudt at købe billige Aktiebeviser.

Personligt tror jeg nu ikke han led nød.

Der var 4 år til hans pensionering. Der fløj han for et selskab i Taiwan, hvor han havde sin hustru med ud.

Derefter var det tilbage til Hillerød, hvor han ved en tilfældighed kom i kontakt med folkene bag den lille færge hvor han så sejlede i 16 år. Så han blev altså alligevel også sømand.

Hvis du kender nogen, der har brug for en der er god til at underholde i et par timer, kan jeg varmt anbefale Finn. Han var en fantastisk og inspirerende oplevelse

Gubbefrokost

Af 621306/64 Landsformand Hans Peter Bach

Efter at vi ikke mere kunne holde Gubbefrokost på Veteranhjemmet i Fredericia, var vi lidt på den. Hvad skulle vi så, Vi var lige ved at give op. Men til Jubilardagen i Tønder blev jeg kaldt til side af nogle af vore trofaste Gubbefrokost gæster. De spurgte, hvad vil du gøre ved det, det kan da ikke være rigtig, at der ikke bliver afholdt noget i år. Vi gik tænkeboks. Hvad kunne vi gøre. Alternativt var at afholde det på Sjælland.

Men så kom 707 949/66 Kurt Bryhl os til undsætning. Han skaffede os plads i Park Hallens Restaurant i Kolding. Kun 400 meter fra Banegården. Den korte afstand gjorde det jo let at komme fra toget til stedet for de fleste af os.

Det blev en særdeles vellykket dag, vi var mødt 19 medlemmer op. Alt fra Lemvig over Esbjerg, Vejle, Fyn og fra København, så der var stor spredning.

Vi fik en fantastisk god frokost, faktisk 8 retter fra Hallens Julebuffet, med både øl og snaps.

Så det er ikke sidste gang vi holder noget der.

Stemningen var som sædvanlig i top og der blev fortalt mange næsten sande soldaterhistorier, bestemt en dag det var værd at rejse efter.